ר' מרדכי אטיאס - מוהל מומחה  מוהל מוסמך
   

   
   נייד: 8457613 - 054
  חו"ל: 3579 -331 -305 -001
 

דוא"ל: brit@mmohel.com

דף הבית » טיפול בתינוק לאחר הברית

טיפול בתינוק לאחר הברית

כמובן שההמלצות לטיפול בתינוק לאחר הברית מגוונות ומשתנות, וכדאי להתייעץ עם הרופא או המוהל בנוגע לכך לפני הברית. הנה כמה הנחיות בסיסיות המקובלות על מטפלים רבים:

 

טיפול בפצע הברית
רחצה - ישנן גישות שונות בנושא. לפי אחת מומלץ להימנע משטיפות במשך היממה הראשונה לאחר הברית, ועדיף לנגב את ההפרשות במגבונים לחים או בצמר גפן ספוג במים. לפי אחרת, ניתן לשטוף את המקום במים פושרים כבר בפעם הראשונה שמחליפים חיתול. בכל מקרה, לאחר יממה אין כל בעיה עם מים זורמים, אמבטיה או סבון לתינוקות, אולם יש להיזהר שלא לשפשף את אזור הפצע.

 

חיטוי ולחות - יממה לאחר הברית ובמשך שבוע יש לשטוף את מקום הברית במים ולחטאו בסבון אנטיספטי. בנוסף, לפי גישה אחת מומלץ להשתמש בשמן תינוקות מההחתלה הראשונה ולמשך מספר ימים, כדי למנוע מן החיתול להידבק לפצע (במקרה כזה, יש להפרידו מן הפצע במים זורמים). גישה אחרת ממליצה למרוח משחות חיטוי והרגעה כגון 'ויטה מרפן' או משחת פולידין מסביב לעטרה למשך שבוע (שימו לב להשתמש בשמן ובמשחה טריים וחדשים!).

 

חבישת מקום הברית - יש מוהלים החובשים את מקום הברית בתחבושת, ובדרך כלל יבואו יום לאחר הברית להוריד את התחבושת בעצמם. מוהלים אחרים משתמשים בחבישה המקבלת גוון שחור ונופלת מאליה בהחתלה הראשונה או במשך השבוע שלאחריה.

 
החתלה - מומלץ לחתל את התינוק למשך ימים ספורים בחיתול כפול כדי ליצור רווח בין רגליו. ביממה הראשונה יש להחליף חיתולים כל שלוש שעות. כאשר מנגבים את הפרשותיו של התינוק, יש לעשות זאת כלפי מטה ולהיזהר מלזהם את אזור הפצע. גם בעת ייבוש הטבור באלכוהול, יש להיזהר ממגע (צורב) בין האלכוהול לפצע הברית.
 
כאבים - לרוב אין לתינוק צורך בתוספת משככי כאבים אחרי ברית המילה, ובכל מקרה אין לתת לתינוק משככי כאבים ללא התייעצות עם רופא ולמשך ימים. אך אם התינוק בוכה מאוד, הרופאים ממליצים על משככי כאבים כגון סירופ אקמול לפה, טיפות אלדולור, חלק מנר אקמול וכדומה. יש להתייעץ ברופא ביחס להפרשי השעות הנדרשים ולמינון התרופה, ולפעול לפי הוראות היצרן. אם התינוק לא נרגע למרות הטיפול, ובכל מקרה של בכי עם אי שקט ניכר, יש לחזור ולהתייעץ עם המוהל או הרופא.
 
תופעות לאחר הברית
במחצית השעה הראשונה לאחר הברית, מחויב המוהל (לפי הוראות הרבנות הראשית) להשגיח על התינוק, ולוודא כי הדימום אינו נמשך וכי התחבושות (אם ישנן) אינן גורמות לחץ. כאשר המוהל מנוסך ומוסמך, תופעות המצריכות פנייה לרופא הינן נדירות, והטיפול בהן הינו פשוט לרוב - אך על ההורים להשגיח ולהיות ערניים לתינוק.
 
הפרשות - כחלק מתהליך הריפוי של אזור הברית, מצטברת על הפין הפרשה צהובה לבנה (הנראית כעין קרום). זו אינה הפרשה מוגלתית, היא אינה יורדת בשטיפה והיא תיעלם מעצמה תוך כשבועיים. במידה שלתינוק יש תחבושת, יש לוודא שהוא מסוגל להטיל שתן. אם תוך שלוש-ארבע שעות התינוק לא הטיל שתן, יש ליצור קשר עם המוהל.
 
דימום - במשך השבוע הראשון לאחר הברית סביר שיראו כתמי דם קטנים על החיתול, ואין בהם בכדי לעורר דאגה. אם יש דימום משמעותי המלווה בחום מעל 38 מעלות, או חיוורון, ישנוניות וחוסר שקט בלתי רגילים - יש לקחת את התינוק לחדר מיון באופן מיידי.
 
מראה הפין - ייתכן שהפין יהיה מעט נפוח מתחת לעטרה; הדבר אמור להיעלם מעצמו תוך זמן-מה. העטרה עשויה לשנות את צבעה לבורדו-כחלחל. גם תופעה זו אינה מדאיגה, ובמשך השנה הראשונה לחייו של התינוק יתחלף הגוון לוורדרד.
 
 

גרסה להדפסה גרסה להדפסה       שליחה לחבר שליחה לחבר