דף הבית » יום הברית

קחו נשימה עמוקה...
עכשיו כשהתינוק בריא ובמשקל מתאים לברית, לאחר שהתייעצתם עם המוהל, עם רופא ילדים או עם אחות טיפת חלב - שבדקו את התינוק והסבירו לכם כיצד לטפל בו לקראת הברית; רגע לפני הברית, עליכם להתכונן ולהכין את תינוקכם למילה עצמה. יש לרחוץ את התינוק, לחטא את מקום הברית ולהלבישו בחליפת שני חלקים, כדי שיהיה קל להפשיטו בברית. יש לסיים להניק את התינוק, וניתן גם להתפלל תפילה מיוחדת לשלומו ולהצלחתו.

 
 איזה ציוד כדאי להביא לברית?

• 
 
כרית לנשיאת התינוק - כרית מיטה מצופה לבן; כרית רקומה שנקנתה במיוחד, או כרית שעוברת במשפחה מדור לדור.
• 




 
כיסא אליהו - כיסא גדול ומעוטר אשר עליו יושב הסנדק האוחז בתינוק במהלך הברית. כאשר מביאים את התינוק אל הכיסא, אומר המוהל: "זה הכיסא של אליהו הנביא זכור לטוב". הקשר בין ברית המילה לאליהו הנביא מקורו בסיפור המקראי, בו מלין אליהו הנביא בפני אלוהים על התנהגותם של בני ישראל "כִּי עָזְבוּ בְרִיתְךָ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל... וָאִוָּתֵר אֲנִי לְבַדִּי..." (מלכים א', י"ט 10). בגלל תלונתו זו מחייב המדרש את אליהו להיות אורח בכל ברית מילה, כדי שייווכח במו עיניו שבני ישראל לא עזבו את הברית. בהרבה בתי כנסת (בעיקר בספרדיים) ישנו שירות חינם של השאלת 'כיסא אליהו', אך ניתן להשתמש בכל כיסא שהסנדק יכול לשבת עליו בנוחות.
• 
 
חיתול בד חגיגי ('וימפעל') - לפי המנהג רוקמים רקמה נאה על חיתול הבד המשמש את התינוק בשעת הברית. לאחר הברית נשמר בד החיתול בתור עטיפה לספר תורה, עד לבר המצווה של הבן הנימול ולחתונתו.
• 
 
שתי טליתות - מיועדות לאבי התינוק ולסנדק. אם אין בביתכם טלית, ייתכן שאולם האירועים או המוהל מספקים טליתות. ישנן מסורות הגורסות כי על אבי התינוק להתעטף גם בתפילין בעת הברית (לא בשבת).

 
כיפות - אם חשוב לכם כי אורחיכם יכסו את ראשם בזמן הטקס כמו בתפילה, הביאו עמכם את מספר הכיפות הדרוש.
• 
 
יין וגביע - כמו בכל טקס יהודי, ברכות הברית מלוות בשתיית יין. יש להביא בקבוק יין חדש וסגור, וכן גביע. מומלץ להביא יין מתוק ולהשתמש בו גם להרגעת התינוק.



 
תיק לתינוק - יש לזכור לקחת עמכם לברית את תיק התינוק, כולל ציודו האישי וציוד רפואי. לטקס הברית אתם עשויים להזדקק לחיתולי בד, לחיתולים חד פעמיים, למגבונים, לבקבוק להרגעה, למוצץ (גם לתינוק שאינו רגיל למוצץ) ולבגדים להחלפה. כדאי להביא גם מקלות אוזניים (שאת קצותיהם הטבולים ביין יכול התינוק למצוץ). הביאו את משחות החיטוי וההרגעה אותן ביקש המוהל, משככי כאבים, סבון, משחה להרגעת העור ופדי גזה.
• 

 
ענפי בשמים - בבריתות הנעשות בעדות המזרח נהוג לברך על ניחוחם של ענפי בשמים, כפי שעושים בהבדלה במוצאי שבתות. הבשמים מסמלים חיים, אהבה והתחדשות. לרוב נעשה שימוש בענפי בשמים כהדס או רוזמרין, אולם כל בושם טבעי כמקלות קינמון, ציפורן, אתרוג או עלי נענע מתאימים לצורך הטקס.
• 
 
דפי הטקס לנואמים, למקריאים ולקהל - כדאי שדפי הברכות יהיו מנוקדים, ומומלץ לצלם את פסוקי טקס הברית ולחלקם לקהל, על מנת שיוכל לעקוב אחרי הטקס. את הברכות לטקס ניתן לצלם מכל סידור.
•  מצלמה/אביזרי צילום - אם לא הזמנתם צלם.