ר' מרדכי אטיאס - מוהל מומחה  מוהל מוסמך
   

   
   נייד: 8457613 - 054
  חו"ל: 3579 -331 -305 -001
 

דוא"ל: brit@mmohel.com

דף הבית » המוהל

המוהל

למרות שלפי המסורת היהודית חובת המילה מוטלת על אביו של התינוק - כחלק מכלל החובות החינוכיות, המעשיות והפולחניות שיש לאב כלפי בנו - רוב האבות כיום אינם מעוניינים למול את בנם בעצמם, ובמקום בוחרים במוהל מקצועי כשליח לעריכת ברית המילה. כיום ניתן לבחור בישראל בין מוהלים ממספר סוגים: מוהלים המוסמכים על ידי הממסד, מוהלים שבחרו לא להיות מוכרים רשמית על ידי הוועדה הממונה וכן רופאים העוסקים בביצוע מילה כעיסוק צדדי.

מוהלים מוסמכים
מוהלים מוסמכים הם מוהלים בעלי רישיון מטעם הוועדה הבין-משרדית לפיקוח על המוהלים, המשותפת למשרד הבריאות ולרבנות הראשית. הוועדה מפקחת על הכשרת המוהלים - הכשרה בתחום המעשי-כירורגי, הכשרה בתחום ההלכתי, תקופת התמחות כשוליות של מוהלים מוסמכים ובחינות עיוניות ומעשיות. הוועדה מחזיקה ברשימת מוהלים ארצית מעודכנת וכן עוסקת במתן רישיונות מילה, בחידוש תוקפם (או פסילתם), בטיפול בתלונות על מוהלים, בהפצת נהלים ותדריכים ובעריכת השתלמויות למוהלים.

'מוהל מוסמך' בעל וותק רב, שעמד בבחינות נוספות, הופך ל'מוהל מומחה'. אל הוועדה ניתן לפנות באמצעות המחלקת לבריתות ברבנות הראשית בירושלים, רח' ירמיהו 80, טלפון 02-5313141/2, פקס 02-5000278. שעות פעילות: א'-ה' 8:00 - 16:00.

מוהלים לא מוסמכים
מוהלים לא מוסמכים קיבלו את הכשרתם ממוהל ותיק, בדרך כלל לאחר ששירתו אצלו כשוליה, ונמצאו בעיניו כשירים לתפקיד. כיוון שמוהלים אלה אינם נתונים לפיקוח מוסדי, אסור לבתי חולים ציבוריים להעסיק או לפרסם אותם על פי הוראות משרד הבריאות.

מוהלים רופאים
רופאים מומחים מתחומים שונים משמשים גם כמוהלים. חלקם מלים תינוקות בקליניקות פרטיות, וחלקם מגיעים לאולמות ברית או לבתי הכנסת. מוהל שהוא גם רופא עשוי להיראות כאפשרות בטוחה יותר, אלא שהכשרה רפואית מקצועית אינה כוללת בהכרח תחומים הקשורים להכשרתו של מוהל, ואינה יכולה להוות תחליף לניסיון שנרכש עם הזמן.

לכן בחירה ברופא כמוהל צריכה להסתמך על ניסיונו של הרופא במילה. כמו כן, הכשרה רפואית איננה הכשרה הלכתית, וזהו תחום ידע נפרד שעל המוהל לרכוש. בנוסף, המסורת היהודית דורשת שהמוהל יהיה בעצמו יהודי ואף שומר מצוות.

 
דרישות מן המוהל
בתור הורים העומדים לפני ברית המילה לבנכם, עליכם לבחור מוהל העונה על צורכיכם ועל הדרישות שלכם. לשם כך אתם רשאים, ואף חייבים, לברר מספר עניינים עם המוהל לפני שתבחרו בו. מומלץ כמובן גם שתתייעצו בהורים אחרים, שכנים, חברים או בני משפחה, על מנת ללמוד גם מן הניסיון שלהם.

להלן כמה היבטים שיש לבדוק ולברר אצל כל מוהל:

 

רישיון עבודה - בחרו במוהל בעל רישיון עבודה מטעם הוועדה לפיקוח על המוהלים.

 

סטריליזציה - ודאו כי המוהל מחטא את כליו בדוּד עיקור (אוטוקלב), לפי דרישות משרד הבריאות והרבנות הראשית; לא מספיק לחטא את כלי המילה באלכוהול בין שימוש אחד למשנהו.

 
בעיות רפואיות - דווחו למוהל על כל בעיה רפואית שיש לתינוק; בנוסף חובה עליכם ליידע את המוהל אם יש במשפחתכם מחלות כבד או בעיות בקרישת דם (כגון המופיליה).
 

ביקורי בית - בתדריך של הרבנות הראשית כלולה חובת המוהל בביקור בית טרם הברית, לשם וידוא מוכנותו וכשירותו של התינוק לברית (עלות הביקור כלולה בתעריף הברית). לרוב נהוג גם כי המוהל יערוך ביקור בית לאחר הברית, על מנת להסיר את החבישה, אם ישנה, ולוודא כי פצע הברית מבריא היטב. בכל מקרה דאגו לקחת מראש מן המוהל את מספרי הטלפון שלו ובררו את זמינותו. ייתכן שתיתקלו בבעיות או בשאלות נוספות לאחר הברית, ועל המוהל מוטלת האחריות לענות עליהן.

 
הדרכה לקראת הברית - דאגו לקבל מענה לכל שאלה וחשש שעולה בלבכם. על המוהל להדריך אתכם בפירוט לקראת הברית, ולכלול הוראות הנוגעות להכנת התינוק לברית, להאכלת התינוק (לקראת הברית ולאחריה), לאופן הטיפול בתינוק לאחר הברית, לאופן חיתולו והטיפול בפצע הברית (רחצה, חיטוי, חבישה, הרגעה). ודאו כי אתם יודעים אילו תגובות של התינוק אמורות להדליק נורה אדומה ומאילו תגובות אין להילחץ.
 
העדפות ההורים - שוחחו עם המוהל על הדרכים להרגעת תינוקכם במהלך הברית. יש הורים שאינם מעוניינים לתת לתינוק יין להרגעה, ומעדיפים מיץ ענבים, מוצץ או מי סוכר. בכל מקרה, המוהל אינו מוסמך לרשום לתינוק תרופות או להשתמש, בלא אישורכם או אישור רופא, בתרופות הרגעה בצורת נרות, טיפות או זריקות כלשהן. הביעו את דעתכם בפני המוהל לגבי כל נושא והיבט של הברית, ואל תחכו שהוא ינחש את רחשי לבכם.
 
עמידה בזמנים - דרשו מן המוהל לעמוד בזמנים והדגישו בפניו את החשיבות שאתם מייחסים לכך. את האורחים כדאי להזמין לפני המועד שקבעתם עם המוהל, שמא הם יאחרו והמוהל לא יוכל להמתין.
 

מהלך הברית - סכמו עם המוהל מראש על מה הוא יהיה אחראי במהלך הברית, ומה תבקשו מבני המשפחה ומהחברים לעשות במהלך הטקס. על המוהל לדעת מה יאמר בעצמו ומה יאמרו אחרים. כמו כן סכמו עמו מראש מה עליכם להביא לברית, ולמה הוא דואג בעצמו: יין, טליתות, כרית ברית, כיסא אליהו, כלי עם חול, כמה חיתולי בד צריך, איזה ציוד רפואי מומלץ לקנות ובמה כדאי להלביש את התינוק.

 

גרסה להדפסה גרסה להדפסה       שליחה לחבר שליחה לחבר